Dezinformacja, zielona cyfryzacja i niski poziom kompetencji przyszłości to tylko część wyzwań, które będą omawiane w strefie Digital Poland podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu. To okazja do podsumowania mijającego roku i dyskusji ekspertów oraz liderów innowacji nad kierunkiem technologicznych zmian w Polsce.
Ponad trzysta debat i pięć tysięcy gości z Europy, Azji Centralnej i USA. Już 6 września startuje XXXI Forum Ekonomiczne w Karpaczu. To największa w Europie Środkowo-Wschodniej platforma spotkań, na której nie tylko dyskutuje się o bezpieczeństwie, perspektywach rozwoju gospodarczego, współczesnych wyzwaniach i przezwyciężaniu kryzysów, ale także przedstawia konkretne rozwiązania i innowacyjne idee.
Tegoroczna edycja forum jest dla nas wyjątkowa. Fundacja jest partnerem głównym Strefy Forbesa (pawilon A1) i wraz z fundatorami - KPMG, Microsoft i T-Mobile Polska - organizuje cykl dyskusji tematycznych, wieczór networkingowy, dwa spotkania VIP-ów oraz debiut raportu "Stan cyfryzacji Polski na tle regionu". Na specjalnym spotkaniu przekażemy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów roboczy zestaw ponad 200 rekomendacji „Czas na cyfrową gospodarkę” stworzonych wspólnie z ponad 35 organizacjami. Organizujemy też szereg dyskusji we współpracy z organizatorem Forum Ekonomicznego i partnerami. Fundacja Digital Poland jest też partnerem instytucjonalnym i merytorycznym tegorocznego wydarzenia.
Forum Ekonomiczne to również networking stąd nie mogło zabraknąć wieczóru networkingowego dla partnerów i przyjaciół fundacji Digital Poland w strefie Forbes (06.09 | 21.00)
O naszych wspólnych działaniach będzie głośno dzięki bliskiej współpracy z dziennikarkami i dziennikarzami Forbes, Business Insider, Onet oraz TVN Warners Bros. Discovery. Szereg naszych panelistów i gości udzieli wywiadów video w studio Forbes oraz TVN24. O naszej aktywności dowiedziecie się również z cyfrowej prasy, depeszy PAP oraz relacji Wirtualnej Polski z naszego spotkania z KPRM.
Dezinformacja – nowy rodzaj broni
W katalogu cyfrowych wyzwań dezinformacja stanowi jeden z największych problemów. Jak wynika z raportu Fundacji Digital Poland "Dezinformacja oczami Polaków", aż 8 na 10 dorosłych Polaków spotkało się z fałszywymi informacjami. To potężna broń, która w realny sposób może negatywnie wpływać na kraje, zmieniając bieg ich historii. Zalewające internet fake newsy i teorie spiskowe dyktują reguły gry na wojnie informacyjnej. Przekonaliśmy się o tym przy okazji wprowadzania sieci 5G, czy w trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Jednym z najbardziej skutecznych elementów przeciwdziałania jest stałe informowanie i edukowanie społeczeństwa. Dlatego Fundacja Digital Poland wspólnie ze stowarzyszeniem Demagog i Związkiem firm PR stworzyła koalicję “Razem przeciw dezinformacji”, która za pomocą różnorodnych działań edukacyjnych chce walczyć z tym szkodliwym zjawiskiem.
Dynamiczne skalowanie biznesu
W ciągu dekady liczba cyfrowych czempionów, czyli spółek o wartości co najmniej 1 mld dol., wzrosła w Europie Środkowo-Wschodniej z 1 do 30, przekraczając wartość 120 mld dol. To najszybsze tempo w całej Europie, dzięki czemu wyprzedzamy nawet Chiny. Liderem regionu CEE pod względem liczby cyfrowych czempionów jest Polska, z której pochodzi aż 9 spółek. Jednak rozwój ten nie przekłada się równie dynamiczne skalowanie biznesu. Jednym z największych problemów regionalnych spółek jest rozdrobnienie rynku i brak miejsca, które integruje czempionów i pozwala im wymieniać się doświadczeniami. Sytuację tą może zmienić projekt Fundacji Digital Champions CEE – coroczny ranking 100 największych spółek technologicznych, które budują cyfrową gospodarkę w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Celem projektu jest integracja i promocja regionu CEE, pokazanie najlepszych praktyk skalowania biznesu oraz inspirowanie przedsiębiorców do podążania ścieżką innowatorów.
Zielona cyfryzacja
Zielona transformacja, green deal, gospodarka o obiegu zamkniętym, zrównoważony rozwój to obszary, które odgrywają coraz większą rolę w budowaniu nowoczesnych państw. Ich realizacja będzie kluczowa w obliczu postępujących zmian klimatycznych, rosnących cen energii oraz nadmiernej produkcji i konsumpcji. Aby sprostać tym wyzwaniom, powstał Europejski Zielony Ład, a blisko 25 proc. budżetu zapisanego w Krajowym Planie Odbudowy dotyczy zielonej energii i zmniejszania energochłonności. Jednak bez zmiany podejścia wśród społeczeństwa trudno będzie ruszyć z zieloną cyfryzacją. Chodzi nie tylko o świadomość wyzwań klimatycznych, ale również o gotowość do skorzystania z rozwiązań technologicznych, które są filarem zielonej transformacji. Dlatego Fundacja Digital Poland od trzech lat bada nastawienie Polaków do strategicznych wyzwań naszego kraju i nowych technologii, które mogą pomóc je rozwiązać. Tegoroczna edycja raportu “Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?” poszerzona jest o badanie podejścia konsumentów do celów SDGs oraz znajomości ESG.
Cyfryzacja gospodarki
Transformacja cyfrowa jest z nami od lat, ale to nadal jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoi polska gospodarka. Choć ostatnie dwa lata pandemii były czasem cyfrowego przyspieszenia, w europejskim Indeksie Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego na 27 krajów Polska zajmuje 24 miejsce. Jak to zmienić? Fundacja Digital Poland już po raz trzeci przekaże rządzącym apel “Czas na cyfrową gospodarkę!”. To pakiet rekomendacji w ramach inicjatywy popartej przez 19 organizacji. Zawiera on propozycje zmian, z listą działań w zakresie m.in. zdrowia, płatności czy inwestycji, których wdrożenie pozwoli firmom, instytucjom, a przede wszystkim obywatelom, korzystać z dobrodziejstw nowych technologii oraz przyśpieszy proces cyfrowej transformacji w Polsce.
Brak kompetencji przyszłości
Innowacyjność gospodarek w dużym stopniu uzależniona jest od poziomu cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Ich brak to największa przeszkoda w szybkim rozwoju Polski. Natomiast aż 59 proc. Polaków nie wie, jakich nowych umiejętności cyfrowych powinni się uczyć – takie wnioski płyną z raportu “Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?” Fundacji Digital Poland. Jednym ze sposobów na odnalezienie ścieżki do cyfrowej edukacji jest organizowany przez Fundację Digital Festival. To największa w Polsce inicjatywa, która umożliwia każdemu rozwój nowych kompetencji. Czwarta edycja Festiwalu odbędzie się w dniach 1.10-10.11.2022.
Zapraszamy na współorganizowane przez nas panele i spotkania
06.09. 2022
Jak zbudować odporność społeczeństwa na dezinformację?
panel z KRRiT i koalicjantami „Razem przeciw dezinformacji”
godz. 16.50-17.50
Hotel Gołębiewski | sala 6.12
Stan cyfryzacji w Polsce. Czas na działania
panel fundatorów połączony z debiutem raportu w partnerstwie z Microsoft
godz. 16.50-18.05
Namiot Forbes, Digital Poland oraz partnerów fundacji
Wieczór networkingowy z fundacją Digital Poland
Wstęp tylko na zaproszenie
godz. 21.00
Namiot Forbes, Digital Poland oraz partnerów fundacji
07.09.2022
Zielona cyfryzacja - czy Polacy są otwarci na nowe technologie i cyfryzację co może pomóc rozwiązać ważne problemy Polski?
panel o roli cyfryzacji zazielenieniu gospodarki z fundatorami i naukowcami na bazie raportu „Technologia w służbie społeczeństwu 2022” w partnerstwie z KPMG, GfK Polonia, T-Mobile, Polpharma
godz. 14.55-15.55
Hotel Gołębiewski, sala 4.7
Cyfrowa przyszłość energetyki
panel o cyfryzacji sektora energii i roli nowych technologii w tym sektorze. Panel w partnerstwie z Microsoft
godz. 14.55 – 15.55
Namiot Forbes, Digital Poland oraz partnerów fundacji
(Nie-) Moc cyfryzacji – czy w pełni ją wykorzystujemy?
panel o roli łączności w biznesie, administracji oraz w procesach inwestycyjnych. Panel w partnerstwie z T-Mobile
godz. 16.05 – 17.05
Namiot Forbes, Digital Poland oraz partnerów fundacji
Cyberbezpieczeństwo, cyberwojna – implikacje dla firm w Polsce
panel o lekcjach dla firm z trwającej cyberwojny. Panel w partnerstwie z KPMG
godz. 17.15 – 18.15
Namiot Forbes, Digital Poland oraz partnerów fundacji
Jak skalować spółki technologiczne z regionu Europy Środkowo-Wschodniej by zdobywały światowe rynki?
panel o cyfrowych czempionach z regionu EŚW. Panel w partnerstwie z Arthur D. Little, Credit Suisse, MCI Capital, PFR Ventures
godz. 17.15 – 18.15
pawilon A2
Serdecznie Was zapraszamy. Spotkajmy się na Forum!
O Fundacji Digital Poland
Fundacja Digital Poland została powołana w celu integracji firm i społeczeństwa. Zajmuje się propagowaniem wiedzy dotyczącej roli innowacji i cyfryzacji w rozwoju gospodarczym kraju. Skupia firmy i organizacje z różnych branż, zachęcając je do współpracy nad konkretnymi projektami. Misją Fundacji jest pozycjonowanie Polski jako wiodącego ośrodka innowacji cyfrowych na świecie.